Головна » Файли » Циклова комісія » Соціально-гуманітарні дисципліни |
Всесвітня історія
[ Викачати з сервера (43.3 Kb) ] | 17.06.2013, 12:06 |
Самостійна робота №1. Тема: Перша світова війна 1914-1918 рр. План. 1.Внутрішнє становище воюючих держав. 2. Нові види озброєнь. Література. 1. Віднянський С., Дрібниця В., Всесвітня історія ,навчальний посібник для 10 кл.. – К.: Фаренгейт, 2000. 2. Гісем О., Даниленко В., Подобєд А. Всесвітня історія (новітній період 191401939), підручник для 10 кл. –К.: Ніка-центр, 1999. 3. Ладиченко Т.В. Всесвітня історія ,10 клас. А.С.К., 2000. 4. Пивовар С., Слюсаренко А., Стельмах С. Всесвітня історія. Новітній період 1945-1997.- К.: Академія, 1998. 5. Полянський П.Всесвітня історія.10 клас.-А.С.К.,2002. 6. Рожик М.Є. та ін.. Всесвітня історія, 10 клас. Генеза, 1998. 1.У 1915 році воюючі країни зіткнулися з дефіцитом озброєння. Почалася перебудова економіки,вводилося жорстке державне регулювання. Виникає дефіцит споживчих товарів. Вводиться карткова система розподілу продуктів харчування. Знизився рівень життя населення воюючих країн. Збільшилась смертність населення внаслідок труднощів війни. Під час бойових дій мирне населення потрапляло під окупацію ворожих армій. Надзвичайною жорстокістю відзначався окупаційний режим німецьких військ. Мирне населення прагнуло уникнути окупації,з’явилися біженці. Наростає страйкова боротьба. 2.Характер Першої світової війни породив нові види зброї: - дальність і влучність магазинної гвинтівки стали досить високими; - німці ввели гвинтівки з оптичними прицілами; - італійці ввели І пістолет-кулемет; - у піхотних підрозділах широко стали застосовувати автоматичну зброю (особливо кулемет системи Х. Максима); - з’явились станкові кулемети системи ШОШ, скорострільні гармати; - немалу роль відіграла й артилерія (бомбомети, міномети); - вперше використано хімічну зброю(гази хлор, іприт, фосген); - вперше англійцями введено танки у 1916 р. Питання для самоконтролю : 1. Однією із основних проблем воєнної промисловості воюючих держав була проблема… 2. В якій країні у 1916 р. розпочався голод, жертвами якого стало близько 0,5 млн. людей? 3. Коли відбулось «пасхальне повстання» в Ірландії? 4. Якій країні належить пріоритет у застосуванні танків ? 5. Де німецькі війська вперше вдало застосували бойові отруйні речовини ? 6. Із якого року протигази стали обов’язковими для солдат ? Завдання для дискусії: 1. Чому жодна країна Європи не готувалась до довготривалої війни? Як це позначилось на ході війни? 2. Який вплив на перебіг Першої світової війни мало застосування нових зразків зброї? Самостійна робота №2. Тема: Суспільно-політичні рухи в міжвоєнний період. План. 1.Тоталітаризм.Передумови виникнення тоталітарних систем. 2.Риси та ознаки тоталітарних режимів. Література. 1. Віднянський С., Дрібниця В., Всесвітня історія ,навчальний посібник для 10 кл.. – К.: Фаренгейт, 2000. 2. Гісем О., Даниленко В., Подобєд А. Всесвітня історія (новітній період 191401939), підручник для 10 кл. –К.: Ніка-центр, 1999. 3. Ладиченко Т.В. Всесвітня історія ,10 клас. А.С.К., 2000. 4. Пивовар С., Слюсаренко А., Стельмах С. Всесвітня історія. Новітній період 1945-1997.- К.: Академія, 1998. 5. Полянський П.Всесвітня історія.10 клас. - А.С.К.,2002. 6. Рожик М.Є. та ін.. Всесвітня історія, 10 клас. Генеза, 1998. 1.Одним із основних напрямів розвитку світової історії у XX ст. була боротьба між тоталітаризмом і демократією. Тоталітаризм (від лат. totaliter – всеохоплюючий) є феноменом, особливістю ХХ ст. Найтиповішими його втіленнями були фашистська Італія, гітлерівська Німеччина та СРСР протягом майже всього часу його існування. Основними видами тоталітаризму були фашизм (нацизм) і сталінський соціалізм. Поняття «тоталітаризм» уперше використав у 1923 р. ліберальний політик Д. Амендолла. Передумовами виникнення тоталітарних режимів були : утвердження індустріального суспільства; залучення до політичного життя широких верств населення після запровадження загального виборчого права і загальної демократизації політичного життя у провідних країнах світу; масові політичні партії і соціальні рухи, об’єднані масовими ідеологіями. 2. Будь-який режим має свої ознаки, які виділяють його серед інших. Сучасні дослідники називають такі риси тоталітаризму: встановлення однопартійної системи і культу вождя; масових організацій; одержавлення економіки; агресивний характер зовнішньої політики; створення образу ворога; масові репресії; ігнорування прав людини; ідеологічна обробка населення; опора на власні сили(автархія) тощо. Питання для самоконтролю : 1.Що таке тоталітаризм? 2. Стосовно яких країн використовують поняття «тоталітаризм»? 3. Які риси тоталітарних режимів виділяють сучасні дослідники ? 4. У чому полягають основні відмінності між тоталітарними режимами? Завдання для дискусії: 1. У чому полягає історична місія тоталітаризму ? 2. Порівняйте сталінський та гітлерівський тоталітарні режими. Самостійна робота №3 Тема: Росія в період 1919-1922 рр. Громадянська війна. План. 1. Утворення Тимчасового уряду та його внутрішня і зовнішня політика. Література. 1. Віднянський С., Дрібниця В., Всесвітня історія ,навчальний посібник для 10 кл.. – К.: Фаренгейт, 2000. 2. Гісем О., Даниленко В., Подобєд А. Всесвітня історія (новітній період 191401939), підручник для 10 кл. –К.: Ніка-центр, 1999. 3. Ладиченко Т.В. Всесвітня історія ,10 клас. А.С.К., 2000. 4. Пивовар С., Слюсаренко А., Стельмах С. Всесвітня історія. Новітній період 1945-1997.- К.: Академія, 1998. 5. Полянський П.Всесвітня історія.10 клас.-А.С.К.,2002. 6. Рожик М.Є. та ін.. Всесвітня історія, 10 клас. Генеза, 1998. 1. 27 лютого 1917 р. імператор Микола ІІ зрікся престолу. Була припинена діяльність Державної думи і створений її Тимчасовий комітет, який 2 березня прийняв зречення царя та утворив Тимчасовий уряд, в першому складі якого більшість членів були октябристами та кадетами. Очолив ТУ князь Г.Львов. Тимчасовий уряд вважав себе правонаступником царського уряду і прагнув зберегти контроль над усіма територіями імперії. У Російській імперії після подій лютого 1917 р. склалося двовладдя : з одного боку, діяли місцеві органи Тимчасового уряду, а з іншого боку – Ради робітничих і солдатських депутатів. ТУ відклав питання про устрій держави до скликання Установчих зборів у січні 1918 року. ТУ здійснив ряд демократичних реформ (надання громадських свобод, амністія політв’язням тощо). ТУ пообіцяв у найкоротший термін провести аграрну реформу, яка мала забезпечити селян землею. У липні 1917 року головою Тимчасового уряду став Олександр Керенський, який спробував ліквідувати всевладдя Рад. Більшовицький переворот привів до падіння ТУ. Питання для самоконтролю: 1. Які політичні сили утворили ТУ? 2. Скільки відбулося криз ТУ? Які їх причини? 3. Із чим було пов’язано затягування ТУ вирішення аграрного питання ? 4. Перша спроба більшовиків захопити владу мирним шляхом відбулася ____ р. Які її наслідки ? 5. Коли О.Керенський очолив ТУ? 6. Чим був зумовлений корніловський заколот ? Чому він провалився? Завдання для дискусії: 1. Складіть політичний портрет О. Керенського ? Самостійна робота №4. Тема : Створення СРСР та встановлення тоталітарного суспільства. План. 1. Суспільно-політична обстановка у 20-30-х роках. 2. Масові репресії та терор. Література. 1. Віднянський С., Дрібниця В., Всесвітня історія ,навчальний посібник для 10 кл.. – К.: Фаренгейт, 2000. 2. Гісем О., Даниленко В., Подобєд А. Всесвітня історія (новітній період 191401939), підручник для 10 кл. –К.: Ніка-центр, 1999. 3. Ладиченко Т.В. Всесвітня історія ,10 клас. А.С.К., 2000. 4. Пивовар С., Слюсаренко А., Стельмах С. Всесвітня історія. Новітній період 1945-1997.- К.: Академія, 1998. 5. Полянський П.Всесвітня історія.10 клас.-А.С.К.,2002. 6. Рожик М.Є. та ін.. Всесвітня історія, 10 клас. Генеза, 1998. 1.Вдосконалювалася система тотального контролю над суспільством. Підростаюче покоління через комсомольську та піонерську організації виховувались у дусі ненависті до «ворогів народу». У містах було введено паспортну систему. Було прийнято закон згідно з яким робітника за найменшу провину звільняли з роботи, залишаючи без картки споживача. Після пленуму ЦК ВКП (б) 1937 р. почалася так звана «Велика чистка» 1937-1938 рр. Прийняття 5 грудня 1936 р. нової, сталінської, Конституції не змінило сутності тоталітарної системи в СРСР,хоча було формально проголошено демократичні права й свободи. У СРСР сформувалася принципово нова соціальна структура. Основою суспільства проголошувався робітничий клас. Було знищено заможний прошарок селянства. У 1932-1933 роках була запроваджена система внутрішніх паспортів. Саме в цей час формується значний адміністративно-командний апарат та прошарок службовців, до яких було віднесено і інтелігенцію,що формувалася за рахунок робітників та селян. Найбільш безправною частиною радянського суспільства були політичні в’язні. Життєвий рівень населення після скасування НЕПу почав знижуватися. А в другій п’ятирічці почав зростати. 2. Метою політичних репресій було знищення будь-якої опозиції, знищення старої «партійної гвардії», переслідування і знищення всіх представників колишніх політичних партій, заможних верств населення, зняття соціального напруження в суспільстві. У 1930 р. було створене Управління таборами, незабаром перейменоване в головне управління таборами (ГУЛАГ). У 1928 – 1931 рр. найбільшими судовими процесами були : «Шахтинська справа» 1928 р. ; справа «Промпартії» 1930 р.; суд над «Трудовою селянською партією» 1931 р. Посилення репресій було викликано зростанням опозиції Сталіну. 1934 р був вбитий Сергій Кіров, що стало приводом для нового етапу в здійсненні репресій. Найбільш великими судовими процесами були : процес 1935 р. «Московським центром»; процес 1936 р. над «троцкістсько - зіновьєвським терористичним центром»; процес 1937 р. над «антирадянським троцькістським центром»; процес 1937 р. над 8 генералами Червоної Армії ; процес 1938 р. над «антирадянським правотроцькістським блоком». Питання для самоконтролю : 1. Що стало приводом до масових репресій 1930-х рр. у СРСР? 2. Коли відбувся перший показовий судовий процес над «ворогами народу»? 3. Які органи займалися масовими репресіями ? 4. Яку Конституцію називають сталінською? 5. Масові репресії це _____ 6.Які основні класи суспільства визнавалися в СРСР ? Завдання для дискусії: 1. Чи відповідали правова реальність у СРСР декларованим у Конституції правам і свободам ? Самостійна робота №5 Тема: Тоталітарні та диктаторські режими Західної Європи в 1919-1939 рр. План. 1. Листопадова революція 1918 р. у Німеччині. Веймарська республіка. 2. Іспанія в період диктатури Прімо де Рівери. Революція 1931 р. Література. 1. Віднянський С., Дрібниця В., Всесвітня історія ,навчальний посібник для 10 кл.. – К.: Фаренгейт, 2000. 2. Гісем О., Даниленко В., Подобєд А. Всесвітня історія (новітній період 191401939), підручник для 10 кл. –К.: Ніка-центр, 1999. 3. Ладиченко Т.В. Всесвітня історія ,10 клас. А.С.К., 2000. 4. Пивовар С., Слюсаренко А., Стельмах С. Всесвітня історія. Новітній період 1945-1997.- К.: Академія, 1998. 5. Полянський П.Всесвітня історія.10 клас.-А.С.К.,2002. 6. Рожик М.Є. та ін.. Всесвітня історія, 10 клас. Генеза, 1998. 1.Німеччина була виснажена довготривалою війною, армія терпіла поразку на всіх фронтах, загострились соціальні проблеми, розпочались антивоєнні виступи.3 листопада 1918 р. повстали моряки в Кілі. 9 листопада 1918 р. Вільгельм ІІ зрікся влади і втік до Голландії. Німеччину було проголошено республікою. У січні 1918 р. придушено спробу Комуністичної партії Німеччини захопити владу. У лютому 1919 р. розпочалась робота Установчих зборів у Веймарі.31 липня 1919 р. прийнята Конституція Німеччини, конституціонування Веймарської республіки. Веймарська республіка так і не отримала стабільної політичної підтримки. Економічна криза 1930-х рр..відіграла вирішальну роль у падінні Веймарської республіки. 2. 1921 р. в Іспанії розпочалася гостра політична криза. У 1923 р. відбувся державний переворот генерала Прімо де Рівера. Він утворив військову директорію, розпустив кортеси, ввів надзвичайний стан, призупинив дію конституції. Проводилась насильна іспанізація каталонців і басків. У зовнішній політиці було взято курс на відновлення «Великої Іспанії». 1930 р. Прімо де Рівера подав у відставку.12 квітня 1931 р. в Іспанії відбулися муніципальні вибори, на яких перемогли прихильники республіки. 14 квітня 1931 р. король Альфонс ХІІІ утік із країни, і того ж дня Іспанію було проголошено республікою. Це була мирна демократична революція. Президентом країни було обрано А. Самору. Щойно створений уряд прийняв нову демократичну конституцію. Каталонія отримала автономію. Було оголошено про проведення аграрної реформи. У 1933 р. на виборах перемогли партії правого блоку, які згорнули започатковані реформи. Питання для самоконтролю : 1. Яка подія стала поштовхом до революції? 2. Коли Німеччину було проголошено республікою? 3. Хто очолив Уряд народних уповноважених? 4. Чому республіка в Німеччині отримала назву «Веймарська»? 5. Назвіть імена президентів Веймарської республіки? 6. Як Перша світова війна вплинула на розвиток Іспанії ? 7. Що стало приводом до встановлення диктатури М. Прімо де Рівери? 8. Коли і як було повалено монархію в Іспанію? Завдання для дискусії: 1.Чому Веймарська республіка виявилась нежиттєздатною ? Самостійна робота №6 Тема: Країни Азії, Африки та Латинської Америки в міжвоєнний період. План. 1. Країни Середнього та Близького Сходу. 2. Країни Південно-Східної Азії. Література. 1. Віднянський С., Дрібниця В., Всесвітня історія ,навчальний посібник для 10 кл.. – К.: Фаренгейт, 2000. 2. Гісем О., Даниленко В., Подобєд А. Всесвітня історія (новітній період 191401939), підручник для 10 кл. –К.: Ніка-центр, 1999. 3. Ладиченко Т.В. Всесвітня історія ,10 клас. А.С.К., 2000. 4. Пивовар С., Слюсаренко А., Стельмах С. Всесвітня історія. Новітній період 1945-1997.- К.: Академія, 1998. 5. Полянський П.Всесвітня історія.10 клас.-А.С.К.,2002. 6. Рожик М.Є. та ін.. Всесвітня історія, 10 клас. Генеза, 1998. 1. У 1920-1923 рр. відбулась національна революція в Туреччині, мета якої полягала в створенні національної Турецької держави, ліквідації умов Севрського договору, здійснення модернізації країни. Лідером революції був Мустафа Кемаль (Ататюрк). Революція привела до створення національної Турецької держави, укладення Лозаннського договору, початку модернізації Туреччини на європейський зразок. У 1919-1922 рр. відбулась національна революція в Ірані, метою якої було відновлення державного суверенітету, ліквідація напівколоніальної залежності від Англії, здійснення модернізації країни. Очолив революцію Реза-хан. Внаслідок революції відновлено суверенітет, встановлено нову династію Пехлевідів. 1920-1930 рр. стали періодом появи палестинської проблеми. Прагнення єврейського народу повернутися на свою історичну батьківщину (Палестину) викликало опір арабського населення, яке вважало цю землю своєю. Жодна зі сторін не бажала шукати прийнятну формулу для співіснування. 2. На початку XX ст. країни Південно-Східної Азії перебували в повній залежності від Англії, Франції та Голландії. Для утримання цих територій у кожній з них було встановлено специфічні методи правління: від протекторату до політично безправних територій. Національно-визвольний антиколоніальний рух народів Індонезії та В’єтнаму в 1920-1930-ті рр. вступив у новий етап розвитку. Він набув організованості та ідеологічного забарвлення. Провідну роль у ньому стали відігравати націоналістичні та комуністичні сили. Значний вплив на розгортання боротьби мав приклад революції в Китаї 1925-1927 рр. Питання для самоконтролю: 1.Коли Туреччина була проголошена республікою? 2.Що дало поштовх до національної революції в Ірані? 3. Коли було проголошено декларацію Бальфура? Які її основні положення? 4. Назвіть особливості розвитку національно-визвольного руху в Індонезії. 5. Яку роль відіграв Сукарно в національно-визвольній боротьбі? 6. Як розвивався національно-визвольний рух у В’єтнамі? Завдання для дискусії: 1. У чому суть Палестинської проблеми? Самостійна робота №7 Тема: Міжнародні відносини в 30-ті роки. Світ напередодні II світової війни. План. 1.Політика «умиротворення агресора» та її крах. 2. СРСР у системі міжнародних відносин напередодні ІІ світової війни. Література. 1. Віднянський С., Дрібниця В., Всесвітня історія ,навчальний посібник для 10 кл.. – К.: Фаренгейт, 2000. 2. Гісем О., Даниленко В., Подобєд А. Всесвітня історія (новітній період 191401939), підручник для 10 кл. –К.: Ніка-центр, 1999. 3. Ладиченко Т.В. Всесвітня історія ,10 клас. А.С.К., 2000. 4. Пивовар С., Слюсаренко А., Стельмах С. Всесвітня історія. Новітній період 1945-1997.- К.: Академія, 1998. 5. Полянський П.Всесвітня історія.10 клас.-А.С.К.,2002. 6. Рожик М.Є. та ін.. Всесвітня історія, 10 клас. Генеза, 1998. 1. Посилення гітлерівської Німеччини західні країни сподівалися використати для противаги СРСР і протидії поширенню впливу комуністів у Європі. У Гітлера ж були свої плани – він прагнув світового панування. Для цього Німеччині необхідно було порушити умови Версальського договору. Однак ні Англія, ні Франція не вчинили опору, обмежившись осудом цих дій. Така позиція великих країн одержала згодом назву «політики умиротворення». 12 березня 1938 р. німецькі війська за підтримки австрійських нацистів окупували Австрію. Наступною жертвою фашистської агресії стала Чехословаччина. 29-30 вересня укладено Мюнхенську угоду , за спиною Чехословаччини главами урядів чотирьох держав. За рахунок Чехословаччини уряди Франції й Великої Британії прагнули задовольнити загарбницькі апетити Гітлера й «Умиротворити» його. Це була недалекоглядна політика, яка призвела до посилення економічних, військових і людських ресурсів агресора. 2.Напередодні Другої світової війни Радянський Союз опинився в ситуації, що від його позиції залежало , Коли буде розв’язано війну, чи він об’єднається із західними демократіями, чи займе очікувану позицію. Сталінське керівництво обрало останній шлях , до того ж вступивши в змову з Гітлером про розподіл сфер впливу в Східній Європі (Пакт про ненапад і таємний протокол до нього). Цей шлях відкривав можливість без наказової німецької агресії проти Польщі та розв’язування Другої світової війни, у яку незабаром був втягнутий і СРСР. Питання для самоконтролю: 1. Які країни проводили політику «умиротворення»? 2. У якому році відбувся аншлюс Австрії? 3. Який основний результат Мюнхенської угоди ? 4. У чому хибність політики «умиротворення» ? 5. Які зміни сталися в політиці СРСР у 1930 рр.? 6. Чому не вдалося досягти домовленості між СРСР, Англією та Францією? 7. Дайте оцінку таємному протоколу до договору про ненапад між СРСР і Німеччиною? Завдання для дискусії: 1. Яка роль радянсько-японських збройних конфліктів 1938-1939 рр. у міжнародних відносинах напередодні Другої світової війни ? Самостійна робота №8. Тема : Друга світова війна в 1941-1942 роках. План. 1.Війна в Північній Африці та Середземномор’ї. 2. Напад Японії на Перл-Харбор і початок бойових дій на Тихому океані. Література. 1. Бердичевський Я.М., Ладиченко Т.В. Всесвітня історія, 11 клас. Прем’єр, 2001. 2. Бураков Ю.М. та ін.. Всесвітня історія, 11 клас. Генеза, 1998. 3. Дрібниця В., Рубльов О. Всесвітня історія, навчальний посібник для 11 кл. – К.: Фаренгейт, 2000. 4. Пивовар С., Слюсаренко А., Стельмах С. Всесвітня історія. Новітній період 1900-1945. – К.: Академія, 1998. 5. Пивовар С., Слюсаренко А., Стельмах С. Всесвітня історія. Новітній період 1900-1997. – К.: Академія, 1998. 6. Яровий В.І. Новітня історія країн Східної Європи: 40-ві-90-ті роки ХХ ст., курс лекцій. – К., 1997. 1. На початку 1941 р. до Північної Африки на допомогу італійським військам прибув німецький Африканський корпус на чолі з генералом Е. Роммелем. За успішні дії Е. Роммель отримав прізвисько «Лис пустель». У листопаді 1941 р. англійці здійснили вдалий наступ по деблокаді Тобрука і знову оволоділи Керенаїкою. Ключовим пунктом англійського панування у Середземному морі був острів Мальта. Німці завдали досить відчутних ударів по англійському флоту в Середземномор’ї . почались систематичні бомбардування Мальти. У червні 1941 р. війська Е. Роммеля захопили Тобрук. Улітку 1942 р. італо-німецькі війська знаходились біля Ель-Аламейну, але подальше їх просування було зупинено британськими військами. 2.Японія вирішила вступити у боротьбу зі США за панування на Тихому океані. Японський флот 7 грудня 1941 р. атакував з авіаносців американську військово-морську базу Перл-Харбор. Американці втратили 19 військових кораблів , 272 літаки і понад 3 тис. військовослужбовців. У той же день японці почали просуватися углиб території Таїланду(став союзником Японії), Англійської Малайї (тепер Малайзія) та Бірми. Одночасно розпочалась висадка японського десанту в Індонезії, Малайї та на Філіпінах. У грудні 1941 року було захоплено Ґонконґ, острови Гуам, Уейк, що були важливими опорними базами союзників. У лютому 1942 р. капітулювала важлива англійська воєнно – морська база фортеця Сінґапур. Цього ж місяця відбулась морська битва в Яванському морі. Де японці знищили з’єднану англо-амерекано-голландську ескадру. Після цього японські війська швидко окупували всі острови Індонезії, навесні 1942 р. висадилися у новій Ґвінеї і підійшли до берегів Австралії. Питання для самоконтролю: 1. За що Е. Роммель отримав прізвисько « Лис пустелі» ? 2. Коли відбулась битва під Ель-Аламейном? 3. Яка подія відбулася 7 грудня 1941 р. на Тихому океані? 4. Назвіть битви , які стали переломними в бойових діях в Африці та на Тихому океані? Завдання для дискусії: 1. Яке значення мав африканський театр бойових дій у Другій світовій війні? Самостійна робота №9. Тема : Події ІІ світової війни в 1944 р. Завершальний етап війни. План. 1. Зміни у світі в наслідок Другої світової війни. 2. Створення ООН. Література. 1. Бердичевський Я.М., Ладиченко Т.В. Всесвітня історія, 11 клас. Прем’єр, 2001. 2. Бураков Ю.М. та ін.. Всесвітня історія, 11 клас. Генеза, 1998. 3. Дрібниця В., Рубльов О. Всесвітня історія, навчальний посібник для 11 кл. – К.: Фаренгейт, 2000. 4. Пивовар С., Слюсаренко А., Стельмах С. Всесвітня історія. Новітній період 1900-1945. – К.: Академія, 1998. 5. Пивовар С., Слюсаренко А., Стельмах С. Всесвітня історія. Новітній період 1900-1997. – К.: Академія, 1998. 6. Яровий В.І. Новітня історія країн Східної Європи: 40-ві-90-ті роки ХХ ст., курс лекцій. – К., 1997. 1. Зміни , які відбулися в результаті другої світової війни, були настільки кардинальними, що світ уже не міг повернутися до воєнного стану. Відбулась зміна світових лідерів. Сформувалися дві наддержави. Провідні країни світу були поставлені перед проблемою формування принципово нової системи міжнародних відносин, яка забезпечувала б принаймні врахування інтересів інших. Ураховуючи негативний досвід урегулювання відносин після Першої світової війни, лідери країн антигітлерівської коаліції вже не прагнули до приниження переможених держав і вирішення власних проблем за їх рахунок. Зміни кордонів у Європі були мінімальними. 2.Офіційною датою створення ООН вважається 24 жовтня 1945 р., коли було затверджено статут ООН. Вищим органом визнано Генеральну Асамблею, яка збирається один раз на рік. До її обов’язків входить затвердження бюджету організації, прийняття нових членів, обрання непостійних членів. До основних структурних одиниць ООН також входять Рада Безпеки, Економічна і Соціальна Рада, Міжнародний Суд, Секретаріат на чолі з Генеральним секретарем ООН. Вищим органом була визначена також і Рада Безпеки, яка на той час складалася з 11 членів(тепер 15, з них 10 непостійні, які обираються на два роки і 5 постійних). Рада Безпеки за Статутом є постійно діючим органом, на який покладаються обов’язки по підтриманню миру. Під егідою ООН було створено різні спеціальні організації: ЮНЕСКО; ВОЗ; МОП; ФАО; ЮНІСЕФ. У 1948 р. ООН прийняла Декларацію прав людини та Пакт про громадянські та політичні права, які закликали всі країни до встановлення в їхній політиці пріоритету інтересів особи над класовими та національними інтересами. Питання для самоконтролю: 1. Чому після Другої світової війни в Європі не виникли нові незалежні держави, як це було після Першої світової війни? 2. У чому головні відмінності мирних договорів із союзниками Німеччини після Другої світової війни порівняно з Першою світовою війною ? 3. Коли було створено ООН? 4. Назвіть основні структури ООН? Завдання для дискусії: 1. Сформулюйте основні наслідки Другої світової війни. Самостійна робота №10. Тема: СРСР від сталінізму до «відлиги» (1945-1964 рр.) План. 1. Наслідки Другої світової війни для СРСР. 2. Відбудова народного господарства. Література. 1. Бердичевський Я.М., Ладиченко Т.В. Всесвітня історія, 11 клас. Прем’єр, 2001. 2. Бураков Ю.М. та ін.. Всесвітня історія, 11 клас. Генеза, 1998. 3. Дрібниця В., Рубльов О. Всесвітня історія, навчальний посібник для 11 кл. – К.: Фаренгейт, 2000. 4. Пивовар С., Слюсаренко А., Стельмах С. Всесвітня історія. Новітній період 1900-1945. – К.: Академія, 1998. 5. Пивовар С., Слюсаренко А., Стельмах С. Всесвітня історія. Новітній період 1900-1997. – К.: Академія, 1998. 6. Яровий В.І. Новітня історія країн Східної Європи: 40-ві-90-ті роки ХХ ст., курс лекцій. – К., 1997. 1. Наслідки Другої світової війни: - загинуло 27 млн. чоловік(за іншими джерелами -40 млн.) - матеріальні збитки становили третину національного багатства країни. - територіальні зміни. - зниження життєвого рівня. - відновлення і посилення репресій. - боротьба з антирадянським повстанським рухом у західних районах СРСР. 2. Основними напрямками відбудови народного господарства стали заходи у промисловості, в сільському господарстві, скасування обмежень воєнного часу,заходи щодо підвищення життєвого рівня. Під час відбудови ставка робилась на важку промисловість та енергетику. Розрахунок вівся лише на власні сили. Основними джерелами були: репарації; грошова реформа 1947 р.; колективізація в західних регіонах СРСР; прибутки існуючих підприємств;використання праці в’язнів; збільшення норм виробітку; збільшення експорту сировини і сільгосппродукції за кордон; трудовий ентузіазм. Результати відбудовчого періоду були неоднозначними. З одного боку, було загоєно рани війни, протягом 1946-1950 рр. повністю відбудовано промисловість і навіть збільшено виробництво. Проте обсяг виробництва легкої промисловості в 1950 р. складав лише 80% довоєнного рівня. З іншого - ціна відбудови була занадто високою. Зниження реального рівня життя, тяжкі житлові й побутові умови були характерними для більшості населення. Завдання для дискусії: 1. Якими були наслідки Другої світової війни для СРСР? 2. Визначте джерела відбудови зруйнованого в роки війни господарства. Самостійна робота №11. Тема : Країни Центральної та Східної Європи в II пол. ХХ – поч. ХХI ст. План. 1. Демократичні революції в країнах Центральної і Східної Європи (1989-1991-рр.) Література. 1. Бердичевський Я.М., Ладиченко Т.В. Всесвітня історія, 11 клас. Прем’єр, 2001. 2. Бураков Ю.М. та ін.. Всесвітня історія, 11 клас. Генеза, 1998. 3. Дрібниця В., Рубльов О. Всесвітня історія, навчальний посібник для 11 кл. – К.: Фаренгейт, 2000. 4. Пивовар С., Слюсаренко А., Стельмах С. Всесвітня історія. Новітній період 1900-1945. – К.: Академія, 1998. 5. Пивовар С., Слюсаренко А., Стельмах С. Всесвітня історія. Новітній період 1900-1997. – К.: Академія, 1998. 6. Яровий В.І. Новітня історія країн Східної Європи: 40-ві-90-ті роки ХХ ст., курс лекцій. – К., 1997. 1.На кінець 1980-х рр. тоталітарні режими у Східній Європі вичерпали свої можливості для розвитку суспільства. Зовнішнім поштовхом для соціальних революцій у країнах Східної Європи стала перебудова в СРСР За своїм характером революції були демократичними і анти тоталітарними. Крім Румунії та Югославії, зміна влади в них відбулась мирним шляхом. Проводилась приватизація державного сектору економіки, заохочувався бізнес, створювались ринкові структури. У політичній сфері проголошувався плюралізм і багатопартійність. У зовнішній політиці країн утвердився курс на радикальну переорієнтацію на Захід, ліквідацію Ради економічної взаємодопомоги і Організації Варшавського договору (1991р.), виведення радянських військ. Лібералізація режимів у деяких східноєвропейських країнах привела до розпаду федерацій – Чехословаччини (мирним шляхом)і Югославії, яка стала ареною міжетнічного конфлікту. Завдання для дискусії: 1. Назвіть основні прояви кризи соціалізму в країнах Центральної і Східної Європи в 1980-ті рр. 2. Чому М. Горбачов відмовився від застосування доктрини Брежнєва наприкінці 1980-х – на початку 1990-х рр. ? 3. З’ясуйте підсумки сорокарічного існування тоталітарного режиму в країнах Центральної та Східної Європи. 4. Які наслідки падіння тоталітаризму в країнах Центральної та Східної Європи? | |
Категорія: Соціально-гуманітарні дисципліни | Додав: Ільчишин_Мирослава | |
Переглядів: 4830 | Завантажень: 347 |
Всього коментарів: 0 | |